top of page

Favoriet

Favoriet

Het zal jullie trouwe lezers niets verbazen als ik jullie vertel dat ik dol ben op romantiek en daarom ontzettend graag een romantische film mag zien. Maar als ik een keuze zou mogen maken uit al die films dan ik ga voor mijn favoriet, Anna en de King.  Deze romantische film zal voor een aantal van mijn lezers te veel van het goede zijn,  gezien het zwijmel gehalte. Een ander deel van mijn lezers zal binnen kort aan de buis gekluisterd zitten om hem te bekijken met de tissue doos binnen handbereik en er voorlopig zoet mee zijn.

Het is voor mij deze film omdat de romantiek zich hier vermengt met de weg van groei naar inzicht die tot verandering kan leiden. Een niet minder favoriete onderwerp voor mij.

Laat ik een stukje van de film hier voor je beschrijven.

De film voert je mee terug naar de negentiende eeuw. Als het doek opengaat bevind je, je in een drukke haven waar de mensen door elkaar heen krioelen en vanwaar een Engelse vrouw zich een weg zoekt naar het paleis van koning Mongkut. Hij is de koning van Siam, een klein maar schitterend land in zuidoost Azië. Anna zal aan het hof van deze koning dienen als Engelse lerares.

Als de koning Anna ontmoet, ontmoeten twee landen, twee culturen en twee denkwijzen elkaar.

Beide maken een verandering door binnen de muren van het paleis, die hun zienswijze op zichzelf en hun cultuur voorgoed beïnvloed. Deze twee verschillende werelden raken elkaar aan en hervormen zich. Zo ontmoeten uiteindelijk twee harten elkaar. Ze zijn er zelf verbaasd over dat liefde zo sterk is dat zij doet waar de wereld op dat moment nog niet klaar voor is.

De film van Anna en de King wordt ook beschreven in het boek: de Fascinerende vrouw van J en S Eldredge. Zij beschrijven mijn favoriete passage uit de film:

De Engelse lerares Anna,  heeft koning Mongkut geholpen bij het voorbereiden van een staatsbanket. Hij wil zijn Britse gasten laten zien dat zijn land klaar is om een rol te spelen in de moderne wereld, vandaar dat het diner in Engelse stijl wordt gehouden, met zilveren bestek, tafelkleden en kaarslicht. Het diner zal worden besloten met een dansfeest.

Als het banket is afgelopen en het tijd is voor een eerste dans, (niets minder dan de Engelse wals) reikt de koning Anna de hand. Hij vraagt haar ten dans. Zijn blik is op haar gericht en niets of niemand kan hem afleiden.

Anna is verrast en er ontstaat verwarring onder de gasten maar de koning laat zich door niets en niemand afleiden en blijft gericht op zijn keus.

Als ze de dansvloer opgaan, vraagt Anna zich bezorgd af of ze wel kan dansen met de koning, het moet geen afgang worden. Het antwoord van de koning op haar bezorgde vraag is, Ik ben de koning, Ik leid wel.

Eldredge gebruikt deze scene om het verband te leggen tussen het romantische hart van de vrouw en koning Jezus die dat hart wil veroveren. Hij beschrijft, Jezus heeft zijn hand naar je uitgestrekt. Hij vraagt je ten dans. Zijn blik is op jouw gericht. Het kan Hem niet schelen wat andere ervan vinden. Hij zal Leiden en wacht op jouw antwoord.

De koning en Anna kunnen niet samen blijven. De ontwikkeling en de verandering die zij zelf hebben doorgemaakt is te groot om al te kunnen verwachten dat twee culturen zich hiervoor kunnen open stellen.

Anna, zelf nog maar net bekomen van de schrik van wat zij ontdekt heeft in zichzelf,  spreekt zich verdrietig en gefrustreerd uit naar de koning: hoe kunnen mensen zoiets moois als muziek ontwikkelen maar niet klaar zijn voor een verandering in liefde tussen de koning van Siam en een Engelse lerares?

Dan zegt de koning: de manier waarop mensen zich voor nieuwe mogelijkheden openstellen is een proces van evolutie.

Mag de Film dan een weerspiegeling geven van de negentiende eeuw, hoe waar en actueel is de laatste zin van de koning Mongkut vandaag nog? Wij bevinden ons in die moderne wereld maar in ons zelf en in de mensen om ons heen zien we hoe moeilijk het kan zijn nieuwe mogelijkheden toe te laten en de plaats en ruimte te geven die het nodig heeft om tot ontwikkeling te mogen komen.

De koning en Anna nemen afscheid van elkaar. Anna keert terug naar Engeland en Koning Mongkut zet zich in voor de hervormingen in zijn land.

Beide mensen, de koning en Anna, zijn door deze ingrijpende gebeurtenis voor goed veranderd. Liefde heeft hier voor evolutie gezorgd en dat heeft hun harten groter gemaakt.

De film Anna en de King berust op een waar gebeurt verhaal en wordt beschreven door de oudste zoon van koning Mongkut. Hij heeft gezien hoe de liefde van zijn vader voor een moedige lerares hun leven heeft veranderd en de wereld in beweging heeft gezet.

Dat is nog eens een romantische werkelijkheid waar we allemaal van kunnen dromen.

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page